Roušky jako byznys aneb zbláznili jste se?

Roušky jako byznys aneb zbláznili jste se?

Že je dnešní situace nelehká, o tom není pochyb. V množství informací ohledně COVID-19 nám nezbývá než důvěřovat vládě a odborníkům. Hlavně bychom se měli pokusit neztěžovat situaci profesionálům, kteří jsou tomuto virovému onemocnění vystaveni nejvíce a jsou na ně kladeny největší nároky, tedy lékařům, zdravotníkům a vědcům.

Jsem sice jen holka, co nedávno psala články o tom, jak si správně trhat obočí nebo co pěkného nám ukázali designéři na fashion weeku. A většinu návrhářů jsem uznávala jako kreativní osobnosti, které balancují na hranici umění a byznysu. Nenapadlo by mě, že se jednou tak strašně naštvu na ten svět, který mě přitahoval a chtěla jsem do něj aspoň malým dílem patřit. Ale v tomto bezčasí, kdy čísla nakažených stoupají, svět se zastavil a následky poneseme v určité míře všichni, se nemůžu zbavit pocitu, že právě někteří návrháři hodně překročili hranici vkusu a snesitelnosti.

O čem mluvím?

O instagramových postech některých influencerů a nových počinů značek. Kožené roušky s logem Louis Vuitton nebo Chanel, roušky pošité perličkami, roušky s Hello Kitty… Všechno okomentované hashtagem koronavirus, karanténa, stylová rouška…

Kdo neslyšel rozdíl mezi respirátorem a rouškou, tak by si měl okamžitě přečíst nějaké informace z relevantních zdrojů, například na oficiálních stránkách ministerstva zdravotnictví. Možná nemusíte vědět, co přesně je nanovlákno, ale lidé, kteří tyto “módní roušky” vyrábějí, promují nebo nedejbože prodávají, by to měli vědět určitě.

Nanovlákno je druh látky, která propouští větší částice jako třeba molekuly kyslíku, ale nepropustí malé částice, mezi jinými třeba ani viry. Jde o poměrně běžnou pomůcku, které jsme se dlouhá léta vysmívali. “Zas nějaký Japonci v rouškách a s foťákama v ruce.” V Japonsku se ale běžně tyto roušky nosí z důvodu toho, že jedinci nechtějí nakazit ostatní lidi, se kterými přijdou do kontaktu. Když si třeba nejsou jisti, jestli nejsou něčím nakaženi. Takže pokud máte na obličeji správnou roušku, znamená to, že jste společensky zodpovědný jedinec, ne nakažený vyvrhel.

Pokud se nechcete nakazit, tak potřebujete respirátor. Ale respirátor hlavně potřebují lidi, kteří riskují svoje životy, když se snaží zamezit dalšímu šíření pandemie nebo se starají o pacienty. Každopádně se vraťme k módě a designu, od toho tady přece jsem. Satén, kůže, perly, diamanty, nic z toho nefunguje. Ani ta netkaná látka spojená s bavlnou není úplně výhra, ale aspoň vám to zamezí sahat si na obličej a můžete tak dávat najevo, že nosit roušku není ostuda. Pokud jste nesehnali tu s nanovlákny.

Ale dělat z roušek byznys, prodávat je a zároveň vědět, že nejsou nikterak účinné, upozorňovat na sebe a svou značku ve spojitosti s koronavirem, který absolutně ovládl svět a zejména sociální sítě? To mi v pořádku nepřijde.

Ráda bych upozornila na to, že nekomentuji výrobky, které byly vyrobeny nebo promovány před vypuknutím pandemie COVID-19. Například NAUT, česká značka silně inspirovaná Asií, je nabízela už mnohem dříve. Roušky totiž opravdu patří i mezi módní doplňky, aby třeba zakryly ty zdravotnické, nebo jsou určeny jen k lehčí nepropustnosti. Vadí mi konkrétní situace spojení koronaviru a jakékoliv sebepropagace. Je čas omezit konzum, vrátit mezi nás lidskost, postarat se o nejbližší a o ty, co naši pomoc potřebují, a ne se snažit zviditelnit a vydělat na této katastrofě. Pojďme to co nejdůstojněji přečkat. Přeji všem pevné zdraví, ale hlavně zdravý rozum.

foto: archiv značek, pinterest.com

Mohlo by vás zajímat