Rozhovor s Petrem Matiskem: „Mnoho lidí definuje úspěch pomocí peněz, s čímž se rozhodně neztotožňuji”

Rozhovor s Petrem Matiskem: „Mnoho lidí definuje úspěch pomocí peněz, s čímž se rozhodně neztotožňuji”

IT specialista, podnikatel, konzultant marketingového myšlení a také lektor. Ukáže nám marketing z různých úhlů pohledu, představí nám svou knihu a předá cenné rady pro úspěšné podnikání.

zdroj: marketingovemysleni.cz

Zdravím Petře, můžete se nám prosím představit? Kdo je Peter Matisko?

Hezký den, jsem člověk, který neustále hledá možnosti zlepšení své činnosti a velmi rád se učí. Zároveň znalosti rád předávám dál, což mě přivedlo jak ke konzultační činnosti, tak k výuce na VŠ. I když jsem spíš introvert, rád pracuji s lidmi na individuální bázi. Jsem hodně technicky a racionálně založený, což zejména u osobního rozvoje přináší jinou perspektivu než častější esoterický a duchovní přístup.

Vystudoval jste doktorské studium (PhD) obor Kybernetika a robotika, proč vás tolik okouzlil právě marketing?

IT a technika obecně jsou mi nejblíž, jenže pro úspěšné podnikání nestačí. Marketing jsem na začátku vnímal jako nutnost, ale postupně mě zaujal svým rozsahem, a především širokými souvislostmi mezi různými obory – psychologie, sociologie a dnes nevyhnutelně i technika. Bylo pro mě vždy zajímavé studovat lidské chování a marketing těmto disciplínám přináší velmi pragmatický cíl.

Napsal jste knihu pod názvem Marketingové myšlení, pro koho je kniha určena a co se z ní může čtenář dozvědět?

Jako podnikatel na volné noze působím od roku 2012. Od počátku mě hodně přitahovali začínající podnikatelé a menší firmy, protože se k nim vždy vážou zajímavé životní příběhy a inspirující podnikatelské zkušenosti. Sesbírané praktické zkušenosti jsem rozšířil o užitečné teoretické základy a ty sepsal do knihy Marketingové myšlení. Čtenář ocení široký záběr knihy, která uvádí mnoho zajímavých souvislostí v marketingu, podnikání, reklamě a lidského chování. Všechny poznatky jsou vysvětlené na praktických příkladech a reálných situacích.

Mnoho marketingových knih se zabývá taktikami pro různé kanály, ale neřeší tolik pohled na marketing a podnikání z výšky (anglicky the big picture). Specializace na některé marketingové kanály je určitě užitečná, jenže musí stavět na solidních základech. Podnikatel musí vědět, co a jak komunikovat.

zdroj: @marketingovemysleni

Co pro vás znamená marketing? Je pravdou, že úspěšné podnikání není možné provozovat bez kvalitního marketingu?

Marketing podle mě znamená myslet z pohledu klienta. Ať už se jedná o firmu nebo freelancera na volné noze, marketingové úkoly máme všichni stejné. Musíme vědět, kdo je náš klient, jaké problémy řeší a jak mu můžeme pomoci. Z toho pak plyne, jak klienty oslovovat, které marketingové kanály využít, jakou formu komunikace zvolit a samozřejmě také jak sestavit produkt, který zaujme.

V knize píšete o osobním marketingu, o co se jedná?

Jsme na webu o módě, což je právě projevem osobního marketingu. Jde o to, jak vybudovat vlastní značku, aby plnila cíle, které máme. Mnoho lidí nemá jasno v tom, že mají (nebo spíš potřebují) svoji značku, podle které je vnímá okolí. Pokud se stane, že značka neodpovídá cílům, pak si sami vytváříme překážky v pokroku. Móda je vyjádřením vlastní značky a měla by pomocí neverbální komunikace podporovat naše snažení. Může jít o obchodní jednání, nábor zaměstnanců nebo i pohovor na novou pozici.

K osobnímu marketingu řadím i to, jak vnímáme sami sebe a jak budujeme své sebevědomí. Naše výchova, rodina, partneři a veškeré okolí velmi silně ovlivňují náš pohled na sebe. Pokud nemáme dostatečné sebevědomí, pak nás okolí může donutit změnit své cíle, nebo prostředky, které chceme použít. Velmi často je výsledkem zmařený talent, který neměl dostatečnou podporu. V kapitole o osobním marketingu se věnuji tématům jako sebevědomí vs arogance, syndrom podvodníka, naučená bezmocnost, proaktivita a podobně. Nejedná se o klasickou motivační literaturu, ale spíš vysvětlení různých jevů a fenoménů, jejichž znalost nám potom pomůže je překonat, nebo využít pro svůj rozvoj.

Jak nahlížíte na online marketing a jaké nejčastější chyby s ním spojené dělají firmy?

Online marketing je moderním nástrojem, který může přinášet významné výsledky. I tuto formu propagace je však potřeba stavět na pevných základech. Například věnovat jednotlivým kanálům čas. Jsou firmy, které založily různé profily z jakési povinnosti, ale pak na ně nemají čas. Prázdný kanál bez pozornosti působí spíše negativním dojmem.

Online marketing vyžaduje čas na jeho správu a také spoustu energie na generování obsahu. Jde o mnohem náročnější činnost, než si podnikatelé uvědomují. Zejména freelancerům a menším firmám bych doporučil jenom ty kanály, na které mají reálně čas a které je baví. Když pracujete v oblasti fitness, tak Instagram může plně postačovat. Pro obory IT přinese výsledky spíš LinkedIn. Mnoho úspěšných podnikatelů pracuje hodně v terénu a žádný online marketing nevyužívají. Navštěvují networkingové akce, jsou členy golfových klubů a podobně. Když máte strategii, která generuje výsledky, není nutné obsadit všechny dostupné online kanály.

zdroj: @marketingovemysleni

Jaké rady máte nejen pro začínající podnikatele? V čem tkví tajemství úspěšného byznysu?

Mnoho lidí definuje úspěch pomocí peněz, s čímž se rozhodně neztotožňuji. Pokud je člověk užitečný pro společnost, těší se každý den do práce, pak je úspěšný – zaměstnaný nebo podnikající. Znám mnoho lidí, kteří opustili dobře placená místa a drahá služební auta v korporacích a vrhli se na vlastní podnikání, které je naplňuje mnohem víc. První bod úspěšného byznysu je dělat práci, která nás baví.

Druhým důležitým bodem úspěšného byznysu je myslet marketingově. To znamená, starat se o své klienty, zajímat se o ně a řešit jejich problémy – poskytovat hodnotu.

Třetím bodem a také tipem pro začínající, je nebát se segmentovat a vybírat si klienty. Nemusíte přijímat všechny. Vyberme si partnery, zaměstnance a klienty se kterými máme něco společného. Mnoho nových podnikatelů má tendenci vyhovět všem. To ale nejde. Mnohem snáze se dostaneme do situace, že nevyhovujeme nikomu a žádný obchod se nedaří.

Mám na vás poslední otázku, co pro vás znamená móda? Jak vnímáte módní průmysl?

Módu vnímám jako vyjádření své značky. I když se asi většina populace módou přímo nezabývá, stejně určitým způsobem vybírají oblečení a mění svůj vzhled. Vzhled, resp. vizáž, pak ovlivňuje jejich vztahy a kariéru víc, než si uvědomují.

Móda je formou osobního marketingu, a proto myslím, že je přínosné nad ní trochu přemýšlet. Rozhodně nemusí jít jenom o sledování nejnovějších trendů, ale spíš o porozumění vlivu vzhledu na náš život a vztahy.

zdroj: marketingovemysleni.cz

Mohlo by vás zajímat