Severské vzory si zákazníci žádají, říkají majitelé české značky KAMA
Manželé Mahulena a Jiří Pertlovi z české rodinné značky KAMA se zimní módou nám odpověděli na otázky ohledně návrhů i výroby jejich oblečení, historie i plánů do budoucna.
Za rok to bude už třicet let, co je Vaše značka na trhu. Kdybyste měli trochu bilancovat, stal se v průběhu těch třech dekád nějaký výrazný zlom, nebo jste jednoduše rostli a sílili až do těch rozměrů, které máte dnes?
J.P. Každá firma, zvláště po tolika letech, má nějaké historické momenty, které ovlivňují celý její příběh. Je dobré, že v Kamě jsme nezažili nějaké kotrmelce, které by zásadně změnily to hlavní, tedy budování fungující firmy a dobrého povědomí značky. Vždycky děláme maximum pro to, aby firma rostla krok za krokem bez ohledu na občasné problémy, které při podnikání nikoho neminou. Mohou to být personální nebo vztahové otázky uvnitř firmy, objektivní nečekané události, které potkají vaše obchodní partnery nebo obyčejná lidská nespolehlivost. Těch úskalí je spousta, velmi vás ovlivňuje vývoj a chování trhu nebo neustálé změny legislativy. Před problémy nelze utéct, je třeba je řešit, minimalizovat následky, sbírat zkušenosti, dělat uvážlivá rozhodnutí, což se samozřejmě ne vždy musí podařit, a také mít trochu štěstí.
Jak byste definovali svůj sortiment?
J.P. Kvalitní pletené oblečení sportovního charakteru vyráběné ze značkových materiálů. Merino příze Schoeller, membrány Gore, fleece Pontetorto, zipy YKK atd. Originální design, funkcionalita, akcent na ekologii a udržitelnost. Značce KAMA dáváme přidanou hodnotu právě tím, z jakých materiálů, ale také kde a jak vyrábíme. Také se hlásíme k hnutí Fashion Revolution.
Kdo se stará o návrhy oblečení?
M.P. Celkový trend a designové směřování je do jisté míry týmovou prací celého managementu, ale supervizi a převážnou část návrhů připravuji já a stále víc na návrzích spolupracuje syn Adam. Dali jsme i prostor brigádnici, studentce módního návrhářství. Dobrým nápadům se nebráníme. Výtvarný návrh je ale jen drobnou součástí celého výrobního a obchodního procesu.
Kde probíhá výroba?
M.P. Všechny úplety se vyrábí v naší výrobně v Praze Suchdole. Zde probíhá také kompletace všech čepic a dalších doplňků. Finalizaci některých výrobků pro nás subdodavatelsky zajišťují ještě dvě české firmy. Zakládáme si na tom, že na rozdíl od většiny podobných značek v našem segmentu KAMA vyrábí v České republice podle standardů EU.
Kde vybíráte a kupujete materiály?
M.P. Pokud jde o pletací příze, máme již asi 20 let jednoho stálého dodavatele a tím je rakouská firma Schoeller the spinning group s přádelnou v Křešicích. Tato značka je naprostým lídrem v kvalitě a technologických inovacích. Zpracovává vlnu Merino od vybraných australských a novozélandských farmářů. Naše příze mají „selfclean“ funkci a díky úpravě EXP 4.0 je možné pletené výrobky prát v pračce. Při barvení není již používán škodlivý chlor a tak příze mají nejpřísnější ekologický certifikát Bluesign® APPROVED stejnojmenné švýcarské společnosti, která se v rámci textilního průmyslu zaměřuje na ochranu životního prostředí a zdraví člověka. KAMA je jediným výrobcem v ČR, jehož čepice a svetry jsou z takto sofistikovaně vyráběných přízí.
Pokud jde o nepromokavé a neprofoukavé membrány GORE-TEX® a WINDSTOPPER®, které jsou naší specialitou, máme již 20 let licenci na jejich zpracování od společnosti W.L.GORE & Associates GmbH. V ČR jsme pouze dvě firmy. Právě z důvodů přidané funkcionality našich výrobků jsme značce KAMA dali podtitul Fashion & Function.
Jdete cestou norských vzorů už od začátku? Stále je to vzor, který lidé v zimě preferují?
M.P. Je pravda, že KAMA je značka, pro níž je norský žakár typický. Severské nadčasové designy od nás zákazníci vždycky vyžadovali a zájem stále trvá. Jde o styl rozšířený v celém módním světě. Je tak populární, že se jím dokonce inspirují například výrobci sportovního spodního prádla a na svá trička norský vzor tisknou. Na druhou stranu značná část kolekce KAMA je designově střídmá a jednobarevná, protože ne každý chce výrazný vzor. Naše pletací technologie nabízejí širokou škálu možností včetně oblíbených plastických vzorů.
Teď možná obligátní otázka. Pokud se zabýváte zimní módou, jak rozdílné jsou tržby přes zimní sezónu a přes letní? Předpokládám, že během léta většinou máte hodně práce s kolekcí pro nadcházející sezónu, je to tak?
J.P. Ano je to tak. Během jara a léta připravujeme novou kolekci. Nejedná se však o kolekci pro nadcházející podzim a zimu. Jde o sezónu, která nastane až za 1,5 roku. Jinými slovy v dohledné době již začneme vymýšlet kolekci 2019/2020. Vyplývá to z posloupnosti, která by se dala shrnout do následujících vět. Jaro a léto – příprava nové kolekce a vzorování. Podzim - příprava vzorkových kolekcí pro distributory, zpracování podkladů, fotografování, produktový katalog. Prosinec a leden - prezentace distributorům a velkoobchodním prodejcům. Únor a březen uzavírání předobjednávek. Jaro a léto - vlastní výroba a expedice prodejcům. Podzim – uvedení nové kolekce do prodeje. Jednotlivé procesy se samozřejmě prolínají. Je to takový koloběh.
Pokud jde o výkyvy v tržbách díky sezónnosti naší produkce, samozřejmě se to odráží v našem maloobchodním i velkoobchodním prodeji. Je potřeba plánovat a vytvářet finanční rezervy. V poslední době jsme rozšířili kolekci o tenké lehké Merino svetry, které se mohou nosit takřka celoročně. Vyrábíme lehké běžecké čepice a čelenky.
Do jakých zemí své produkty expedujete?
J.P. Vyvážíme do 26 států od Austrálie po Kanadu. Samozřejmě největším odbytištěm je Evropa. Čepice Kama můžete koupit i v Grónsku nebo na Taiwanu.
Jaký je váš nejprodávanější produkt pro ženy a jaký pro muže?
M.P. Jak již bylo řečeno, KAMA je známá svetry a čepicemi v norském stylu. Proto nejprodávanější jsou svetry, které mají nějaký vzor a to bez rozdílu, zda jsou pro ženy či pro muže. Nezapomínáme také na děti. Kolekce KAMA Kids je velmi kvalitní a my říkáme, dětem jen to nejlepší. Proto i pro děti nabízíme neprofoukavé čepice s materiálem WINDSTOPPER®, který jinak oceňují především turisté a outdooroví nadšenci.
Plánujete expanzi co do sortimentu nebo dalších států? Otevřít další obchod, pop-up store nebo něco jiného?
M.P. Šíře naší kolekce je značná. Pokud započítáme i barevné varianty všech modelů, nabízíme asi tisíc výrobků. O rozšíření neuvažujeme, i když nějaké nápady vždycky jsou. Podle ohlasu zahraničních distributorů a nových zákazníků můžeme říct, že KAMA má do budoucna slušný potenciál. Právě jsme absolvovali největší mezinárodní veletrh sportovních potřeb a sportovního oblečení ISPO, kde jsme vystavovali již po devatenácté a můžeme konstatovat, že u naší expozice bylo stále slušně nabito. To je samozřejmě velká satisfakce, zvláště v době, kdy drtivá většina oblečení na světovém trhu je levně vyráběna v Asii a hlavním obchodním zaklínadlem je slovo sleva. Pop-up store neplánujeme, ale hodně se věnujeme on-linu, který má rostoucí tendenci. Pořád máme před sebou spoustu práce.
Pořádáte módní přehlídky nebo účastníte se někdy módních událostí, případně plánujete nějakou v blízké době?
J.P. Pár módních přehlídek se svetry a čepicemi KAMA již bylo, ale pořádali je naši zahraniční distributoři na různých veletrzích a prezentacích. Charakter našich výrobků je spíše vhodný pro zviditelnění u příležitosti různých sportovních událostí a v rámci sponzoringu. V tomto směru máme za sebou řadu dlouholetých partnerství jako například 18 let se Svazem lyžování ČR nebo s národním týmem biatlonu Kanady nebo dlouholeté partnerství s největším závodem u nás, Jizerskou 50. Již na třetí olympiádu KAMA obléká sportovce knížectví Anadorry. Takže letos máme vlastně jednu takovou větší „módní přehlídku“. Promenádu v čepicích a svetrech předvede malá skupinka sportovců Andorry a oblečení české rodinné značky KAMA tak při zahajovacím ceremoniálu olympijských her v Pchjongčchangu shlédla asi miliarda televizních diváků.