Slavné baletní kostýmy ze světové historie i České republiky vás okouzlí
Vznešený tanec, který do hudby vypráví příběh nadanými tanečníky, je balet. Okouzluje už desítky let v zahraničí i u nás. K uměleckému projevu těla nepatří jen choreografie a talent, ale i kostýmy. Jaké byly za hranicemi naší země napříč historií? Jakými se můžeme pochlubit my?
Kostýmové outfity byly v baletu vždy považovány za velmi důležité. Už od vzniku baletu ve Francii a Itálii v 15. století v renesanci a baroku byl balet vznešenou zábavou, kdy se tanečním oděvům věnovalo maximální pozornosti. Romantická sukýnka se poprvé objevila na veřejnosti v roce 1831 v pařížské opeře. Slavná tanečnice Maria Taglioni měla na sobě delší verzi baletní sukně.
Sukně byla tenkrát vyrobena z gázy. Prošla si mnoha návrhy s použitím materiálů jako organtýn, bavlněná příze, hustě tkané kaliko, hedvábí, tyl, gáza a nylon. První baletní boty byly vynalezeny až v polovině 18. století, kdy si tanečnice Maria Camargo poprvé obula obuv bez podpatku a na zavazování. Dům Chanel pak dostal baleríny do ulic o mnoho století později.
1950
Typická baletní sukně byla pro baletky mnohdy omezující, ale do módy se dostala sukně délky do poloviny lýtek, která se skládala z 12 vrstev tylu. Delší sukně poukazuje více na ženské křivky, ale je zároveň klasická, elegantní a tradiční jako předešlé kostýmy.
1960
Mezi nejlepší světové návrháře a výrobce baletních sukní patří bezesporu Barbara Karinska. Návrhářka je ukrajinského původu a málokdo na světě se vyrovnal její detailní baletní tulle-sukni. Její designy byly nositelné, konstruktivně ušité a vydržely desetiletí. Začínají se nosit kostýmy s lykrou, které dovolují volnější pohyb.
1970
Pro hlubší vizuální zážitek byly kostýmy doplněny maskami na obličej. Podpora charakterových vlastností jednotlivých postav na pódiu tak byla více znatelná. Poslední záznam a popularita masek byla v roce 1770. Některé masky byly mnohdy velmi těžké na nošení. V 70. letech minulého století se na jeviště masky vrátily do módy.
1980
Typická baletní sukně zůstává, mění se jen její délka. Oproti jednoduchosti stojí detailní třpytivé zdobení. Na kostýmech se objevuje se první elastický materiál. Tanečník se také stává plátnem pro návrháře, kteří začínají používat barevné vzory, geometrické tvary a dosud nezvyklé kombinace.
1990
Kostýmy jsou stále více navrhovány tak, aby oslnily diváky. Vždy se však myslí na tradiční siluetu baletní sukně. Zejména muži mají dokonale výrazné kostýmy. Rozmanitá škála lehkých materiálů s lykrou dovoluje tanečnicím maximální svobodu pohybu, a tím se mění i baletní vystoupení po celém světě.
Současné baletní kostýmy v České republice
Nápadité, detailní a funkční jsou současné kostýmy českého národního baletu. Na designu a tvorbě se podílí přední český umělecký návrhář Roman Šolc. Vytvořil již na desítky kostýmů. Sám kostýmní výtvarník Šolc tančil jako sólista v baletu, takže rozumí potřebám a kráse pódiového outfitu. Od roku 1998 se věnuje návrhářské profesi.
Jevištní kostýmy jsou hluboce spjaty s kontextem příběhu. Charakterové vlastnosti postav jsou umocněny barvami, siluetami, detailním zdobením, maskami ale také účesy a líčením. Návrháři myslí na volnost pohybu a vyjádření emocí tělem.
Pestrost jde ruku v ruce s klasikou, a je pastvou pro oči vidět moderní kostýmy i klasické baletní uniformy. Sukně klasického střihu zvané tulle jsou často zdobeny a doplňovány materiálem jako peří, korálky, kamínky a hlavně metry tylu pro objemné kreace. Muži mají stejně pestré nebo barevně laděné kostýmy jako baletky.
Zdroj; tutuetoile.com, pinterest.com, wikipedia.com, facebook.com-Národní divadlo balet, narodni-divadlo.cz