Slevy a akce - znamenají možnost, jak zlepšit pracovní podmínky?

Slevy a akce - znamenají možnost, jak zlepšit pracovní podmínky?

Módní business je na tom se snižováním cen podobně jako jiná odvětví. Pouští se do nich víc a víc, i přesto, že mu to škodí. Jenže co zbývá, když se zdá, že nikdo už za plné ceny není ochoten nakupovat. 

Do obchodu dorazí nová kolekce. Projdete mezi regály, vyzkoušíte pár novinek a některé z nich si vyfotíte, napíšete nebo jen zapamatujete. Potom čekáte na první možnost, kdy daný obchod oblečení zlevní, případně se zapojí do komplexní slevové akce obchodního centra, nebo některého z ženských časopisů, a naláká vás kupónem se slevou na celý nákup. V ten moment se připravíte, naběhnete dovnitř, popadnete vše, co jste si přála a plus něco navíc (jak jinak). Jste spokojení, protože jste ušetřili peníze a máte, co jste chtěli. A nejste v tom sami. Právě proto také stále přibývá nejrůznějších akcí a právě proto se také nabízí otázka, zda je vlastně vůbec ještě někdo ochoten platit plné ceny. 

Možná je, ale neměl by. 

Měl a zároveň neměl. Ze základny zákazníků by stále měla být část těch, kteří kupují oblečení i za plnou cenu, protože je to dobré pro obchod. Na druhou stranu z etického hlediska a individuálního pohledu děláte dobře, že nakupujete za snížené ceny. Hned předložíme vysvětlení, proč tomu tak je. Obyčejné bílé triko, jehož plná cena v řetězci na ramínku je 249 Kč, bylo ve skutečnosti vyrobeno za úplný zlomek ceny. Byť se nikdy nikde nedočtete, kolik opravdu jeho výroba stála, můžete si být jistí, že byla ještě nižší než třetina z původní ceny. Obchody totiž oblečení nikdy nevyprodávají pod cenou, tudíž za takové peníze, které by jim ten produkt nezaplatily. Ovšem je úplně běžné, že ho koupíte za 1/3. Vzhledem k tomu, že takové tričko se šije v továrnách třetího světa a ano, opravdu je využívaná dětská práce a ano, opravdu ty ženy pracují více jak 12 hodin denně a ano, je to celé špatně. (Některé řetězce už na výrobu svého oblečení pod nátlakem, který vyvolala média, více dohlíží.) Určitě se vám to nelíbí, ale co pro to můžete udělat? Kupovat si veškeré oblečení od českých módních návrhářů? Začít si šít sám? Jasně, to jde. Ale bude to vyžadovat roky, než z vašeho šatníku vymizí poslední řetězcový kousek a také mnohem více financí. Takže to úplně první a nejjednodušší co můžete udělat vstříc snaze o lepší pracovní podmínky, je kupovat vše za co nejnižší ceny. Výsledkem totiž není, že vedení řetězce zaplatí za takové triko švadlenám ještě méně. Výsledkem je, že na něm výrazně méně vydělá. I přesto ale dost, aby se uživilo. 

Důvodů, proč nakupovat ještě stále za plné ceny, tak moc nezbývá. Vždy si jde vyhlédnout akci, během které dostanete dolů alespoň 10 % a i ty se počítají. Z pohledu manažerů nadnárodních řetězců samozřejmě slevy nejsou vůbec prodělečné. Obchod sice utrží méně za jeden kus, ale na počet prodá kusů mnohonásobně více. Je dobré občas se zamyslet nad tím, proč bychom vlastně měli platit plnou cenu, když tím prospějeme jen těm, kteří rozhodují o tom, že oblečení budou šít 15leté děti a budou pracovat 10 hodin denně?! V tomto ohledu čeká civilizovanou společnost ještě velké vzbouření se, aby dosáhla relevantní odpovědi na to, kde šije H&M, Zara, Mango, Mohito, C&A či Lindex své oblečení, za jakých podmínek a jaké pokroky v jejich zlepšování dělá... Protože na takové otázky stále nikdo nedokáže dát určující odpověď. Stále se mlží a stále jen doufáme, že se to zlepší. Ale kdo to zařídí a kdo nám to potvrdí? 

A navíc, téměř nikdo už není ochoten platit stále se zvyšující plné ceny... Oprávněně. 

bloglovin.com  

Mohlo by vás zajímat