Sophia Amoruso: Kariéra připomínající jízdu na horské dráze
Dnes společně nahlédneme do života ženy, která si prošla typickým americkým snem. Sophia díky své kreativitě a úsilí vybudovala módní impérium. Ale co se stalo pak?
Kdo je Sophia Amoruso
Sophia Amoruso je dnes již 35letá dáma, která sice pochází z kalifornského San Diega, ale mísí se v ní řecké, italské a portugalské geny. Jako náctiletá dívka si prošla náročným dospíváním, byla diagnostikována s depresí a poruchou pozornosti s hyperaktivitou, což bylo jednou z hlavních příčin, proč nedokončila studium. Už v této době si prošla několika brigádami, pracovala pro Subway nebo prodávala knihy v knihkupectví.
Po rozvodu rodičů se přestěhovala do Sacramenta, naladila se na kočovný životní styl. Stopovala, potápěla se, dokonce i kradla. Bojovala proti systému, provokovala svým ostrým jazykem, netolerovala autority a vše si dělala po svém. Neměla peníze na jídlo, dlužila nájemné. A pak? Pak se z obyčejné dívky stala americká byznysmenka, které se podařilo pomocí maximálního úsilí vybudovat módní impérium.
„Říká se, že nemůžete mít všechno, ale podle mě je to hloupost. Můžete mít všechno. Jen to vždycky nemusí být všechno najednou.“
Začátky s prodejem na eBay
Ale zpátky na začátek příběhu. Každá legrace a každý kočovný život jednou skončí, stejně tak tomu bylo i u Sophie. Jednoho dne si nahmatala břišní kýlu a tu bylo nutné operativně odstranit. Jednalo se ale o zákrok, vyžadující zdravotní pojištění, které v té době Sophia neměla, v její zemi nabíhá, pokud pracujete minimálně tři měsíce v kuse. A tak se nechala zaměstnat jako kontrolorka studentských průkazů na univerzitě umění.
Během této doby měla poměrně dost času na lelkování a realizace nápadů, které jí v té době běžely hlavou. Jeden z nich realizovala okamžitě – otevřela si virtuální obchůdek Nasty Gal Vintage na prodejním portále eBay, v té době jí bylo 22 let. Na své stránce prodávala oblečení z místních second handů, které zkupovala, přešívala, upravovala a poté adekvátně naceňovala. O několik měsíců později začala jednotlivé kousky sama fotit na začínajících modelkách, které v té době odměňovala hamburgerem, vzniklými fotkami či kávou ze Starbucks, na které byla sama závislá.
Vznik Nasty Gal
Sophia měla velice dobré oko a povedlo se jí uspokojit potřeby svých zákaznic. Začala pracovat se sociálními sítěmi, které zaznamenávaly obrovský boom. Sophia byla ve správnou chvíli na správném místě a o její kousky začal být v místní komunitě enormní zájem. Lépe je stylizovala, fotografovala, popisovala a sama produkty odesílala. Po šesti letech se z jednoho nápadu stal obchod s ročními příjmy ve výši 100 milionů dolarů. A rostl dál.
Sophia se ze svého malého pokoje přestěhovala do obrovské kanceláře a velkých skladů, najala si tým lidí, v roce 2008 si vytvořila vlastní webovou stránku Nasty Gal, což jí umožnilo pokračovat v růstu. Z eBay dle svých slov odešla dobrovolně kvůli tehdejším pravidlům obchodování, byla např. obviněna z uměle navyšujících nabídek, což popřela.
Nahoru a zase dolů
Založila vlastní firmu, navrhla vlastní kolekce, otevřela několik kamenných obchodů. Byla zvolena časopisem Forbes za jednu z nejbohatších žen světa. O její příběh se začala zajímat vydavatelství i poskytovatel online filmů a seriálů Netflix.
Svoji funkci ale postupem času přestala zvládat, přicházely stížnosti od zaměstnanců, Sophii se ve vedoucí pozici nedařilo. Vzápětí byla obviněna designérkami, že jim krade nápady. Tím začal zájem fanynek o Nasty Gal opadat a postupně přecházely jinam. V roce 2015 odstoupila z funkce generální ředitelky společnosti a o rok a půl později společnost vyhlásila bankrot. V únoru 2017 Nasty Gal odkoupila jiná skupina.
„V období šesti měsíců jsem byla na titulní stránce časopisu Forbes, můj manžel mne opustil a moje společnost vyhlásila bankrot – velice veřejně, bylo to neuvěřitelné období.“
A zpátky nahoru?
V roce 2017 Amoruso založila společnost, která vytváří redakční obsah, videa a podcasty zaměřené na ženské publikum. Stejně tak pořádá víkendové akce pro začínající podnikatelky. Cílem této společnosti je povzbuzovat mladé ženy, mileniálky, k růstu v osobním i profesním životě, motivovat je.
„Lidé vám povědí, co chtějí – musíte prostě začít poslouchat a vybudovat něco, co budou milovat.“
Posledním projektem, který vzešel ze Sophiiny hlavy, je online kariérová platforma, doposud nejvíce ambiciózní projekt, který vznikl loni v létě. Dovoluje každému uživateli založit si pracovní profil, natolik personalizovaný, jak jen uzná za vhodné. Sophia toto místo popisuje jako to, kde může každá žena ukázat nejen to, co dělá, ale i to, jaká doopravdy je. Třešničkou na dortu je konverzační vlákno, díky kterému dochází k propojení jednotlivých uživatelek, doptávání se, dávání rad a vzájemná podpora.
Foto: hypebae.com