Starbucks, Ikea i Lidl jdou vstříc obnovitelným zdrojům a recyklaci

Starbucks, Ikea i Lidl jdou vstříc obnovitelným zdrojům a recyklaci

Představte si 600 miliard papírových a plastových kelímků, který každý rok oběhnou celý svět. 1 procento z nich představují kelímky Starbucks. A to se společnost rozhodla změnit.

Kompostovatelný kelímek již brzy nebude sci-fi

Starbucks se po udržitelných zdrojích, jako jsou například energie, ohlíží již delší dobu. Viceprezident globálního sociálního dopadu společnosti, Colleen Chapman, tuhle stránku řeší zodpovědně. „Dnes pracujeme na tom, abychom na trhu prosadili plně recyklovatelný a kompostovatelný kelímek,“ řekl Colleen. Jejich ambice jsou výhledově na tři roky, což při tak velké společnosti není zase tak dlouhý časový úsek.

Starbucks tak udává směr, po kterém planeta globálně touží. Nezbytnost recyklovatelných materiálů, nebo dokonce kompostovatelných výrobků je opravdu na nejvyšší možné úrovni. Na spolupráci se podílí se společností Closed Loop Partners a investuje do toho 10 milionů dolarů. „Díky tomuto partnerství vznikne dostatek financí pro přední inovátory, pro technické i odborné zdroje, aby urychlili řešení globálního problému prostřednictvím recyklace a znovuzapojení do dodavatelského řetězce,“ řekl Rob Kaplan, ředitel společnosti Closed Loop Partners.

Konec plastových brček i příborů

Myšlenka čistě přírodních kelímků pak ale nezůstane uzamčená v sejfu. Starbucks se o ni plánuje podělit, aby se globální problém řešil u všech společností, co to jen jde. Momentálně probíhá šestiměsíční test rostlinných materiálů, zda ve formě kelímku vydrží horké nápoje.

Na naši planetu však nemyslí jen Starbucks. Jsou to i obchodní řetězce Lidl a Kaufland, kteří se rozhodli do konce roku 2019 nahradit prodej plastových brček, talířků, kelímků a příborů alternativními výrobky z recyklovatelných materiálů. Například z prodejních regálů zmizí i vatové tyčinky do uší obsahující plast. „Naše strategie v oblasti plastů má jasný cíl - plastům se chceme vyhýbat, snižovat jejich množství a recyklovat je. Vyřazením jednorázových plastových výrobků z naší nabídky přispějeme ke snížení jejich používání,“ uvedl jednatel Lidlu Michal Farník. Kaufland potvrdil stejný postoj a začal tím, že K-bio banány už nebalí do plastového sáčku, ale jen do papírové pásky. Tím uspoří ročně přibližně 32 tun obalů.

Již žádné zboží na jedno použití v IKEA

Stejnou cestou jde i obchod s nábytkem IKEA, který své prohlášení vydal na začátku minulého měsíce. Do roku 2020 kompletně zruší ve všech obchodech po celém světě plastové zboží na jedno použití. A dále se bude zaměřovat na výrobky, které lze recyklovat, opravit nebo znovu prodat. Dobrou zprávou je i to, že obchodní řetězce v Česku hledají vhodnou alternativu pro plastové sáčky, které se používají na pečivo či zeleninu.

Změny přináší i fastfoody

Rychlé občerstvení u McDonald´s jde rovněž vstříc obnovitelným zdrojům, a to i přesto, že ještě nedávno se k žádným změnám nepřikláněl. Ve Velké Británii a Irsku už od září plastová brčka v tomto fastfoodu nenajdete. Denně se jich totiž jen ve Velké Británii spotřebuje 1,8 milionu kusů. Což je opravdu alarmující číslo.

S návrhem zákazu plastových brček a jednorázového nádobí přišla v květnu Evropská komise. Negativně reagoval například výrobce obalů Tetra Pak, a to i přesto, že už vyvíjí papírovou náhradu. Plastová brčka letos přestanou používat i kavárny Costa Coffee.

starbucks.com

Mohlo by vás zajímat