Tipy pro příjemný a produktivní home office
Home office se v poslední době stal součástí života mnoha z nás a často soupeříme s tím, jak se k práci z domova odhodlat. Přinášíme vám proto několik důležitých tipů, jak si udělat home office příjemný, ale zároveň produktivní.
zdroj: https:techrepublic.com
Vytvořte si prostor, ve kterém se vám líbí pracovat
Využijte volný pokoj pro hosty, který už stejně 100 let nikdo nepoužil, nebo kde se vám jen hromadí věci, které se nikam jinam nevejdou a vytvořte si z něj místo, kde vám bude příjemné strávit několik hodin denně. Neváhejte pracovnu oživit inspirativním citátem, kreativní fotografií nebo obrazem. Je totiž vědecky dokázáno, že umění zvyšuje produktivitu, zpříjemňuje prostředí a podporuje kreativní myšlení. Odstraňte z místnosti veškeré elementy, které by vás mohly rozptylovat, jako je televize nebo herní konzole. Neváhejte ani vymalovat místnost zajímavou energickou barvou. Je to pro vás nové místo, kde pracujete několik hodin denně, proto je nezbytné se zde cítit dobře. Dejte si na tom proto záležet a výsledek se určitě odrazí i na vašem pracovním nasazení.
zdroj: pexels.com
zdroj: pexels.com
Kočky, psi a svíčky vítány!
Většina zaměstnavatelů vám nepovolí vzít si do kanceláře svého chlupatého mazlíčka nebo rozestavět po pracovišti 20 svíček pro lepší atmosféru, abyste náhodou nespustili požární poplach. Doma si ale můžete tento komfort dopřát a pokud se vám kočka zrovna neprochází po klávesnici a nevyrušuje vás, proč nemít hřejivého společníka na klíně, kterého sem tam pohladíte, abyste upustili stres? To, co vidíme a co nás obklopuje, má vliv na naše pocity - barvy a světlo jsou důležitou součástí každého prostoru. Využijte tedy absence kolegů, kterým by potemnělá atmosféra se svíčkami mohla vadit a vytvořte si pohodlné prostředí po svém.
Vytvořte si jasnou hranici mezi pracovním a soukromým životem
Ne každý má k dispozici volnou místnost, kterou by mohl okupovat a vytvořit si z ní prozatímní kancelář. Vznikají tak provizorní pracovní koutky v našich kuchyních, obývacích pokojích či ložnicích, o které se musíme dělit i s ostatními členy domácnosti. Pokud je toto zrovna váš případ, vyhraďte si jedno určité místo, kam budete odkládat své pracovní záležitosti, třeba kuchyňský stůl. Využijte různé druhy světla pro oddělení pracovní atmosféry od té domácí, odpočinkové. Sluchátka a nebo špunty do uší vám mohou pomoci vytvořit si pracovní zónu alespoň mentálně, i když technicky to tak nejde. Pokud jste manažerem nebo máte slovo ve všech videokonferencích, chatech a e-mailech, které denně řešíte, stanovte si pracovní dobu, určete si kolik komunikace je od vás očekáváno a kdy.
zdroj: pexels.com
zdroj: pexels.com
Zachovejte si denní režim
I když teď pracujete z domova a nikam pořádně nemůžete, zachovejte si svůj denní režim a chovejte se, jako byste do práce docházeli. Nastavte si budík včas, dejte si ranní sprchu, naličte se, nasnídejte se a převlékněte se z pyžama. Sice vás ten den možná nikdo neuvidí, a to ani kolegové přes videokonferenci, pro váš duševní komfort je ale tato rutina důležitější, než si myslíte. Budete tak mít ze sebe lepší pocit a zvýší to vaši produktivitu. I když se vám do toho zpočátku nebude chtít, protože představa dne stráveného u notebooku v pyžamu je lákavá, je to součást oddělení pracovního a soukromého života, o kterém jsme již psali výše. Naše mysl potřebuje udržení určitého rituálu, aby vědělo, kdy je v práci, kdy má fungovat na 100 % a naopak, kdy je čas na odpočinek. Nestane se vám tak, že se vám celý týden slije do jednoho a nebudete mít pocit, že jste nic nezvládli.
Udržujte si pořádek na pracovišti
V domácích podmínkách se to stává snad ještě snáz než v kanceláři. Podklady, které už týden nepotřebujete, z poloviny přečtené brožury a 4 hrnky od kafe na stole rozhodně vaši produktivitu nepodpoří. Procházejte pravidelně veškeré materiály, které se vám kupí na hromadě vedle notebooku, protřiďte je a co nepotřebujete, vyhoďte. Zabere vám to jen pár minut, které vám ale ušetří šílený pocit toho, že jste zahlceni a ztrácíte se ve své práci. Čím méně věcí se vám bude na stole povalovat, tím méně zahlcení si budete připadat a bude se vám snáze orientovat ve své práci. Pomůže také napsat si na začátku seznam nebo "To do list," kde si přehledně sepíšete, co vás ten den čeká a co je potřeba udělat. Mít přehled o tom, co je potřeba, je skvělé a pocit při odškrtnutí posledního úkolu ještě lepší! Nebudete si tak večer u televize lámat hlavu nad tím, jestli jste náhodou na něco nezapomněli.
zdroj: pexels.com