Tour de France: Legenda o žlutém trikotu
I letošní ročník slavného cyklistického závodu Tour de France se pomalu chýlí ke konečné etapě, kdy závodníci projedou hlavním městem Francie - Paříží. Francouzské cyklistické žně nejsou pouze o sportu, ale také překvapivě o módě. Podívali jsme se proto na historii legendárních trikotů.
zdroj: sport.fr
Bora, Jumbo-Visma, Movistar, Astana nebo CCC. Pokud vám tyto názvy cyklistických týmů něco říkají, je dosti možné, že jste fanouškem francouzského svátku všech cyklistů Tour de France. I letošní roční, který se potýkal s novým problémem - coronavirem, se pomalu ale jistě chýlí ke svému konci a Francie i celý svět netrpělivě očekává, kdo se stane vítězem tohoto několika etapového souboje o "maillot jaune" - žlutý trikot. Žlutý trikot je označení pro žlutý dres, který má právo nosit vítěz průběžné klasifikace etapového závodu.
Zdroj: Sport.fr
Souboje na trati i v businessu
Proč právě žlutý trikot je symbolem vítězství na Tour? Nositel žlutého trikotu je totiž prozatímním celkovým vítězem celého závodu. V průběhu etap tak může putovat od nositele k nositeli od jednoho týmu k dalšímu. Trikot je největší ocenění, které může závodníka během etap potkat. Kromě fyzického sportu se o tento trikot závodí i na poli businessu. Firmy jako Nike, Peugeot, Škoda, Renault banka LCL i další známé francouzské banky platí statisíce, aby jejich logo mohlo být právě na tomto trikotu.
Zdroj: Claire Dubois - Belga
Bez výrazu
Než se žlutá stala žlutou, byla překvapivě symbolem vítězství barva zelená. V první dekádě závodění na Tour de France se jako symbol vedení závodu používala zelená páska na paži. Páska však vůbec nebyla výrazná a reportérům dělalo problém identifikovat, kde se zrovna závodník v pelotonu nachází. Zakladatel závodu Henri Desgrange tak přišel s nápadem, jak zviditelnit vedoucího závodníka. Na žlutou barvu přišel podle papíru, na který byl tištěn magazín L'Auto, který tehdy závod pořádal.
Zdroj: Touch.sk
Divácký ohlas
A tak vznikl žlutý trikot. Ten měl u diváků, novinářů i organizátorů obrovský úspěch. Pomohl v orientaci i amatérům, kteří se v cyklistice vlastně ani nevyznají. V průběhu let tak přidali také zelený trikot pro sprintery a puntíkovaný trikot pro vrchaře, tedy ty závodníky, kteří vedou v bodech za sprint nebo za vrchařské prémie, které se v závodě sbírají především v horských etapách v oblasti francouzských Alp. Na konci závodu je pak udělován také bílý trikot, který vyhrává nejmladší závodník pod 26 s nejrychlejším časem.
Zdroj: Cycling Weekly
"Nechci být terčem!"
Žlutý trikot mohl spatřit světlo světa v roce 1913, kdy organizátor závodu požádal vedoucího závodníka v klasifikaci Belgičana Philippa Thyse, aby si jej oblékl. Thys však odmítl s tím, že by byl moc viditelný, a tak by se stal terčem pro své rivaly. Prvním závodníkem, který se do žlutého trikotu opravdu oblékl, byl tak Francouz Eugène Christophe, který v roce 1919 vyhrál první etapu závodu. Žlutý trikot má za sebou i několik zvláštních afér. V ročníku 1958 a 1987 se ve žlutém trikotu vystřídalo rekordních osm cyklistů. A pouze třikrát v historii si jeden jezdec pohlídal svůj žlutý trikot od začátku první etapy do slavnostního dojezdu do Paříže. A za sebou máme i případ, kdy na konci etapy stanuli na prvním místě 2 závodníci současně se shodným časem. Tehdy bylo rozhodnuto, že žlutý trikot oblékne ten, který vyhrál úvodní časovku.
Zdroj: QuickStep-official
Žlutý trikot, který vznikl vlastně náhodou, se stal legendou celé Tour de France. Závod provází několik specializovaných registrovaných obchůdků, ve kterých mohou fanoušci Tour de France identický trikot zakoupit. Ten s vůní vítězství je však jeden jediný. O něm se letos rozhodne 20. září.