Unique business zone - ROZHOVOR
Minulý týden jsme navštívili módní přehlídku v rámci Unique business zone, kde své čerstvé kolekce představily designérkyTereza Otáhalíková, Denisa Dovalová, Lenka Štěpánková nebo Barbora Kubíčková. Některé z nich jsem následně vyzpovídali.
Co vás inspirovalo k vytvoření Vaší kolekce?
Barbora Kubi
Väčšinou pri tvorbe kolekcií hľadám inšpiráciu v mojich spomienkach, v ľuďoch ktorí ma obklopujú, vo výtvarnom umení, v literatúre. Vždy hľadám a prepájam jednotlivé súvislosti a snažím sa vytvoriť zmysluplný koncept, od ktorého následne odvíjam celú kolekciu. Či už farebnosť, strihové riešenie, siluety kolekcie.
Denisa Dovalova
V poslední době jsem se u svých kolekcí trápila nad tím, jak skloubit prodejnost a umělecké sebevyjádření. Umělce napadá při tvorbě totiž tolik věcí, ale čím déle tvoříte, tím více začínáte uvažovat nad daným návrhem realisticky. Proto jsem si ve své aktuální kolekci dala za úkol vytvořit oděv, který bude mít svoji uměleckou hodnotu, avšak ne na úkor nositelnosti nebo popírání estetiky. Proto nese kolekce název Symbiosis, v překladu Souznění... Záměrem zde byla harmonie všeho, tak jak jsem to cítila. Proto zde najdete tlumené přírodní barvy, zároveň přírodní materiály jako je hedvábí, vlna, bavlna. V celé kolekci jsem si hrála s 3D manipulací s látkou.
Jak vnímáte spojení módy a businessu v Česku a na Slovensku?
Barbora Kubi
Keďže pod svojou značkou pracujem odkedy som vyšla zo školy približne rok a pol, zatiaľ všetko skúšam a testujem doslova na vlastnej koži. Momentálne sa snažím vyprodukovať kolekciu pozostavajúcu z 20 modelov dva krát ročne, zároveň robím zákazky na mieru. Každopádně dizajnérsku tvorbu na poli Česka a Slovenska vnímam ako dosť riskantnú, keďže návratnosť investície do kolekcie je vždy individuálna, závisí od viacerých faktorov ako napr. uspešnosť jednotlivých modelov, záujem klientely atď.
Denisa Dovalová
Žijeme v Evropě a "Made in Europe" je pro klienty i pro designéry z celého světa v dnešní době velkou devizou. Navíc jsem si díky práci v zahraničí uvědomila, že v Česku nemáme momentálně horší podmínky k tomu celosvětově se prosadit, jako v ostatních zemích. Musíte jen chtít a nezatracovat to! Avšak "Know How" jak na to, je pro většinu z nás stále neznámé. Klientela v Česku, momentálně stále se navyšující počet šikovných designérů, určitě nepokryje. Proto si myslím, že business a móda v Česku může fungovat jen do jisté míry. Jestliže však chcete opravdový business, je třeba se dívat trochu dál...
Spousta umělců se potýká s problémem, že se nechtějí podřizovat komerčnímu proudu, jak jste na tom vy?
Barbora Kubi
Myslím si, že úlohou dizajnéra je nepodriaďovať sa komercionalizmu. Snažím sa tvoriť nadčasové originálne oblečenie, neprihliadam za každú cenu na aktuálne trendy.
Denisa Dovalová
Jde o to, nepodřizovat se, ale rovnou ho vytvořit.... Každopádně, mám jednu zásadu. Když tvořím oděv, který nemá být přímo samotným uměním pro umění, ale nositelným produktem, ptám se sama sebe: „Vzala bych si to na sebe?" Jestliže ne, nemohu přece očekávat, že jiní to budou chtít po kvantech. Jsem přece žena, která má vědět nejlépe, co stojí zato si na sebe vzít a co ne...