Úspěch je mix dřiny, štěstí a poučení se z předchozích chyb, říká průkopnice české kosmetiky Eva Štěpánková
Eva Štěpánková si ve svém životě zažila mnohé. I přes všechny překážky však dokázala od základů vybudovat úspěšnou firmu Ryor, která by mohla v odvětví přírodní kosmetiky konkurovat i zahraničí.
Zdroj: Archiv Ryor
Úspěšná podnikatelka a průkopnice českého kosmetického průmyslu. To je Eva Štěpánková, zakladatelka úspěšné firmy Ryor, která se zaměřuje na výrobu přírodní kosmetiky. Z počátku společnost dodávala produkty do profesionálních kosmetických salónů. Dnes je však kosmetika od Ryoru oblíbeným produktem pro domácí ošetření. Úspěch Evy Štěpánkové dosáhl závratných výšin. V roce 2019 byla časopisem Forbes zařazena mezi 125 nejvlivnějších žen Česka. Jak kosmetický průmysl ovlivnila zdravotní krize a co si myslí o nových trendech nejen v kosmetice, ale také v módě? Na to jse se zeptali v exkluzivním rozhovoru.
Co pro Vás osobně znamená ženská krása?
Není to pouze věc povrchní, ale i vnitřní. Nejde jen o to, jak vypadáte, ale i o to, co z vás vyzařuje.
Jaký máte vztah k módě a módním trendům? Máte například nějakou oblíbenou značku, na kterou nedáte dopustit?
Značku asi ne, mám oblíbenou barvu a obchod. Barvou je žlutá a obchod je Elegance v Terronské ulici na Praze 6, tam je opravdu hvězdný personál, který se stará, ale zároveň nic nevnucuje. Jsou schopni se vcítit do vašeho stylu.
Jaký je vztah českých žen v kosmetice? Mění se časem?
Je vidět, že si ženy rády dopřávají, více nad kosmetikou přemýšlejí, víc se ptají. Už to není jen o běžných krémech, ale především o speciální péči, jako jsou séra, masky a další přípravky. Umějí si samy sestavit ošetření z více přípravků, my tomu říkáme vrstvená péče. A pokud neumí, rádi jim poradíme, a to klidně i online na ryor.cz.
Zdroj: Archiv Ryor
Jaké trendy jsou aktuálně v kosmetické branži aktuální?
Pro nás vývojáře není nyní jednoduché se orientovat v trendech. Schůzky s dodavateli surovin nejsou a nebo jsou pouze online, což není ono. Zahraniční veletrhy se také nekonají. Máme za sebou dobu „antibakteriálních gelů“. Obecně se dá říci, že je velký trend výrobků s kanabidiolem. Ty jsme vytvořili už v roce 2017 jako první značka v ČR. Dále jsou v kurzu třeba suroviny, které zmírňují účinky modrého záření. Nicméně Ryor nejde příliš s „trendovými“ věcmi, které jsou časově omezené, ale snažíme se tvořit výrobky, které si najdou své věrné zákazníky a budou tu s námi léta.
Co je nezbytné pro správnou péči o pleť a co je nejčastější chybou?
Nejčastější chybou je špatné čištění pleti, což se může postupem času pěkně vymstít. Špatným čištěním se zbavujeme ochranného kožního filmu, který bychom si měli rozhodně hýčkat. Pokud o pleť nepečujeme správně, pleť se může stát citlivou. Ideální je mít 4 základní výrobky – odličovač, tonikum, denní a noční krém. To je základ.
Zdroj: Archiv Ryor
Mladí začínající podnikatelé se setkávají s mnoha problémy, které s sebou nese nová doba, jako jsou stres, přepracování či nerovnováha mezi prací a osobním životem. Jaký je v tomto ohledu Váš recept na úspěch?
Mají to těžké, doba není ideální, navíc ze všech stran na ně útočí články o tom, jak je okolí úspěšné, jak rychle vydělali první peníze apod. Ovšem pravda je, že úspěch je mix dřiny, štěstí a poučení se z předchozích chyb. Důležité je mít výdrž, věřit ve vlastní produkt a nebát se konstruktivní kritiky.
V čem je výhoda a v čem nevýhoda být ženou pro úspěch v českému businesse?
Nevýhodou je, že od ženy se stále očekává ještě péče o rodinu, o domácnost. Ale je to také hodně o tom, v jaké žijete „bublině“ a co vše připustíte. Výhodou žen bývá schopnost intuice, citlivost k problematice, empatie.
Zdroj: Archiv Ryor
V životě vás potkalo mnoho překážek, nejvážnější asi ta zdravotní, co Vám dalo sílu pokračovat?
Každá překážka vás formuje. Já jich zažila hodně. Dva rozvody, starala jsem se o maminku po mrtvici 10 let. Teprve potom dítě, ale to už jsem byla sama. Pak přišlo budování firmy a nakonec přišla operace páteře, která mě vykolejila na roky. Nyní se hodně soustředím na svoje zdravotní výkony - fyzioterapii a cvičení. Hodně mi pomohlo moje okolí, a to že mě dcera Jana včas vzala z nemocnice do domácí péče. Psychika je nesmírně důležitá.
Jak Vás osobně i Vaši firmu zasáhla „doba covidová“?
Báli jsme se, a to hodně. Nakonec nám osobně nebylo tak zle. Naší výhodou ovšem je, že jako rodinná firma jsme velmi pružní a uměli jsme se rychle přizpůsobit. Přišli jsme s Antimikrobiálním gelem na ruce s vůní okurky, který ruce čistí, ale zároveň je nevysušuje. Zákazníci nás v tom nenechali, objednávali dále. Ovšem i struktura zákazníků se změnila. Zejména nám chybí turisti. Také jsme se zaměřili na online prodej i marketing, zejména na živá vysílání, která jsme ale měli rozběhnutá od poloviny roku 2019.
Jaké výzvy podle Vašeho názoru čekají Českou republiku, české podnikání i Vás osobně, až krize skončí?
To je velmi těžké říci. Bude to mimořádně náročná doba. Česká republika je plná schopných a šikovných lidí. Ovšem musí se dát lidem prostor, podpořit je a ne jim pouze zmateně nařizovat a svazovat ruce. Velmi tedy záleží i na dalším vedení ČR a rozumné komunikaci s lidmi.