Uznávaný módní fotograf Goran Tačevski o módní fotografii a její proměně

Uznávaný módní fotograf Goran Tačevski o módní fotografii a její proměně

Olo Křížová si na další ze svých přednášek pozvala módního a reklamního fotografa Gorana Tačevskeho, který se s námi podělil o své zkušenosti ze své mezinárodní fotografické praxe.

Již 13. FASHION TALK ROOM, který se konak ve středu v Českém centru Praha, zaměřila Olo Křížová na módní fotografie a jejich proměny v průběhu minulých 20ti let. Přednáška se rychle změnila v otevřenou diskuzi a to především díky významnému hostu Goranu Tačevskimu, který je vynikajícím a velmi uznávaným módním a reklamním fotografem.

Goran Tačevski je považován za jednoho z top českých fotografů, i když pochází z Balkánu.

Na fotku můžeme pohlížet velmi jednoduše. Fotografií chceme něco vyjádřit, zachytit emoce, pocity a pak jsme překvapeni, když to nevypadá tak, jak jsme chtěli. S každým prostředím přicházelo něco jiného, v každé zemi měli jiné prostředí, jinou ikonu, jinou představu o této práci i jiná pravidla, kulturu a proto se s nimi pracuje jinak,“  uvedl na okraj Goran Tačevski a pokračoval povídáním o svém životě, práci a vývoji fotografie, tak jak tomu bylo ve světě i u nás.

„Chodil jsem na FAMU, ale nikdy jsem tam nedostudoval… Byl jsem paličatý, což je v podstatě strašně dobře. Tady v Čechách jste strašně jemní, strašně dobří, hodní, já vás mám všechny rád, ale musíte trošku přidat, ne na průbojnosti ale na tom, že si stojíte za tím svým, a když foukne vítr tak vás to nezlomí.“

Nejprve začal Goran fotit dokumenty a sociální fotografie dětí, dětí z dětských domovů i fotografie z domovů důchodců. Hodně ho bavilo fotit krajiny, lodě a zátiší. Také se mu líbila tvorba Josefa Saudka a jeho černobílé fotografie pro něj byly jakousi inspirací.

Před revolucí dělali všichni, co je hodně baví. Tenkrát to nebylo o penězích, ale bylo to o tom protestu."

Goran odešel do Francie, kde jeden fotomagazín všechny jeho fotky vzal a vyhodil. Jedna galerie ale poznala kvalitu a udělala výstavu jeho tvorby.

Když člověk stále fotí to samé, jako například fotografie plné emocí, najednou ho to začne nudit a zjistí, že potřebuje změnu. Proto jsem se dal po revoluci na módní fotografie. Hrozně jsem chtěl být dobrý v tom jednom. A v tom jednom se dostat někam, kde bych uspěl. Aby byl fotograf dobrý, měl by si ale vybrat směr, v kterém je nejsilnější,"  říká Goran . Svojí první spolupráci začal s málo známými magazíny a v té době, v 90. letech, začal spolupracovat i s modelkami. 

Móda je vlastně jeden cyklus, zacyklená puberta. Kdo skutečně dělá módu dlouho a dobře, tak se začne nudit. Také časopisy v 90. letech ještě stále chtěly dokázat, že jsou trošku jiné než ty americké, že jsou lepší, že to umí… A nyní jsou všechny stejné."

Ale i móda má svá pravidla. V České republice je těžké dělat do módy. Je tady jen jeden, dva dobré módní časopisy, honí se za jakousi posedlostí, ale všechno je nakonec stejné. Stejně jako oblečení, které nosíme. U nás jsou všichni oblečeni podobně, jakoby podle nějakých pravidel, pravidel, které nám udávají právě ty magazíny, napodobeniny prestižních amerických magazínu, co ani netuší, jak má vypadat kvalitní módní fotografie. Chybí tady různorodost, jakási rozvrstvenost, jako vidíme například v ulicích Paříže. Český design se sice posunul v posledních letech trošku dál, někam jinam, ale stále musí čeští designéři soupeřit o své místo na trhu a snažit se přežít.

Samotný rytmus módy je u nás posunut o rok dozadu, protože ve světě vytváří kolekce v podstatě o rok dříve. Návrháři a dizajnéři jsou významnými značkami na trhu nuceni vytvářet spíše jednotlivé kusy, které skutečně prodají, než celé kolekce. Všimněte si, že řada návrhářů působící v Čechách se spíše orientuje na maličké kolekce a na tvorbu na přání zákazníka.

Ve světě se minimálně půl roku před kampaní začnou dělat průzkumy, vybírá se správná produkce a fotograf tak, aby vystihl styl kampaně. Tady se preferují spíše levní fotografové, kteří rychle něco nafotí. Jde to vše tak nějak dozadu, dříve byla preferovaná především kvalita fotografie před velikostí portfolia.

Ti nejlepší, jako je například vynikající modelka Tereza Maxová, stále v módě pracují, ale ne tolik v České republice jako spíše v zahraničí.

Móda je šílený kolos a uživit se s ní je velmi těžké. Kdo skutečně vydělává, jsou výrobci látek. Ti musí už rok předem přemýšlet, co bude příští rok trendy. Pak je pár módních návrhářů, kteří udají trend a toho se chytnou velké společnosti a přijdou s velkým množstvím oblečení v té dané barvě či s podobnými motivy.

Většina mých fotografií pozbývá postprodukčních úprav a takové v magazínech už jen tak nenajdete. Dneska chtějí lidé hodně takové ty digitální věci a upravované fotografie.
Velký význam u módní fotografie má také technika, se kterou musí fotograf umět dobře pracovat. Čím větší konkurence, tím musí být fotka lepší. I když má fotograf kreativitu a cit ale neumí pracovat s technikou, může si myslet, že je bůhví jaký fotograf, ale většinou neumí nic. Další roli hrají peníze. Kvalitní technika není zrovna levná záležitost, ale bez ní to taky nejde.

Dnes je mnoho fotografů, kterým chybí vášeň k práci. Líbí se jim nějaká modelka, ale to nestačí. Fotograf by měl být s modelkou jaksi propojen, a to tu dnes už trošku chybí. Je to jistě dané tím, že spoustu klientů chce stále stejné fotografie, jak modelka stojí někde v rohu, bez nějakého hlubšího podtextu. Krásný příkladem je vynikající český fotograf Dušan Šimánek, který fotil právě Olo Křížovou v jejích začátcíh, ale úplně skončil s módou. Jeden z důvodů byl právě ten, že mu jednou zadavatel přinesl lookbook a řekl: přesně takhle to chci nafotit.

U mladých modelek často chybí prožitek, jen tak postávají a chybí jim nějaký ten náboj. Modelka jen stojí, každý dělá to a to, ale chybí tomu ta souhra a kolikrát i nápad. Fotograf musí fotografii cítit a svou představu, emoci a pocit předat modelce. I oni spolu musí komunikovat, aby byl výsledek skutečně dobrý.

Rozvíjení talentu přijde jedině, když budete stále fotit, budete hledat něco nového a budete si stát za svým."

Díky těmto setkáním, na která dorazili především studenti nebo čerstvě dostudovaní mladí designéři a lidé z marketingu a i několik modelek a fotografů, jistě může vzniknout něco nového, nové nápady a spolupráce. Přednášky Olo Křížové jsou velmi inspirující a motivující a snad dovedou naši módní scénu dál k úspěšnosti.

Pro vás, naše milé čtenáře, jsme hovořili s fotografem Goranem Tačevskim, abychom vám prostřednictvím tohoto článku mohli přiblížit jeho tvorbu a fotografie, které nepozbývají na kráse ani kvalitě.

Foto: Goran Tačevski

Mohlo by vás zajímat