Vkus není otázkou peněz, ale osobnosti, říká designérka interiéru Kateřina Šindelářová
Pro vytvoření dokonalého prostoru ať už pro rodinný život, nebo pro práci, je nezbytné vnímat první dojem z celého projektu. Pocit, který na vás daná místnost či budova dýchne, je základním stavebním kamenem. Pak už společně stavíte svůj vlastní sen…
Kateřina Šindelářová se v roce 2008 rozhodla založit společnost Absolut Design, která se zabývá návrhy interiérů. Její práce vás provází od prvopočátku, tedy i od vytipování vhodného pozemku, až po položení posledního příboru do příborníku. Spolupráce zpravidla trvá kolem dvou let a výsledkem je dokonalé prostředí pro život či budování vlastní firmy.
Jste návrhářkou interiérů, projektujete ale také celé stavby a domy. Kdy jste pocítila první zápal pro tento obor?
K designu a krásným věcem jsem měla vztah již od dětství. Vyrůstala jsem sice na vesnici, ale moji rodiče se nám snažili vytvářet hezké prostředí, maminka nám šila oblečení a tatínek doma vše vylepšoval. Nejdříve to spíše vypadalo, že budu módní návrhářka. Šila a vymýšlela jsem modely pro panenky a v pubertě jsem si pletla svetry a šila oblečení, vždy jsem chodila trochu jinak oděná, někdy i výstředněji. Potom moje myšlenky začaly směřovat jen na vše kolem designu interiérů.
Můžeme říct, že je Vaše práce hodně důležitá, aby s výsledkem byli spokojeni všichni. Jak probíhá komunikace se zákazníkem a na čem stavíte své následné kroky?
Ano, je pro mě důležité, aby byli všichni spokojení. Stejně jako spokojenost klienta je pro mě důležitá i spokojenost moje vlastní. Proto, abych odvedla 100% výkon potřebuji vzájemnou symbiózu. Design je forma komunikace, je to neverbální sdělení o tom, kdo jsme a jak žijeme. Většina mých projektů trvá v průměru kolem dvou let, od začátku projektu až do konce. V první fázi je to velmi intenzivní komunikace o všem, co se týká způsobu života celé rodiny. Co mají a nemají rádi, co preferují a bez čeho se neobejdou. Komunikace je v této profesi stěžejní. Všechny tyto informace ovlivňují moje následné kroky v návrzích.
Stalo se Vám, že si klient v půlce procesu uvědomil, že to chce úplně jinak? Jak jste takovou situaci řešila?
Stalo se mi to asi dvakrát za celou dobu mé práce. U projektu, který díky legislativním krokům trval dvakrát tak déle než všechny ostatní. Během té doby došlo k vývoji představy klienta o celkovém stylu a pojetí. Necítila jsem a asi nebyla schopna se naladit na stejnou notu, a proto jsme se dohodli na ukončení. Pokud to tak necítím, není dobré v tom pokračovat. Moji klienti mě oslovují z většiny na základě referencí toho, co viděli například u svých přátel. Setkali se s mojí prací například v rámci návštěvy u nich doma apod. Nebo na základě mého instagramového profilu, kde vidí jak návrhy, tak konečné realizace. Díky tomu vědí, za kým jdou a vědí, co mohou čekat, proto je nemohu překvapit (smích).
Kolik lidí kolem sebe máte?
Můj tým má 6 lidí. Moje pravá ruka Ing. Tomáš Polák je se mnou více jak 12 let. Ostatní více jak 6 let. Stejně tak jako většina mých dodavatelů a profesantů jako jsou tapetáři, malíři, čalouníci. Zakládám si na pevných vztazích a vzájemné úctě. Nerada měním lidi kolem sebe bezdůvodně, třeba jen proto, že mi spousta profesantů nabízí své služby.
Když stojíte uprostřed stavby a představujete si, jak by měl objekt, dům, kancelář po dokončení vypadat, na co se zaměříte v první řadě?
První dojem je pro mě velmi důležitý. Velmi mě ovlivňuje. Je to podobné jako dojem z člověka. Takové to osobní charisma. Vše, co v tu chvíli vnímám, ovlivní moji představu konečného výsledku. Světlo, velikost prostoru, pocit, který máte na první dobrou. Informace od klienta, okolí domu. To, jakým způsobem bude komunikovat vnější prostředí s tím uvnitř. To, co klient preferuje, co naopak vůbec nemá rád. Jakým životním stylem žijí. Zda se o jejich domácnost bude někdo starat, nebo pouze oni sami. Je to spousta informací, které se na konci zhmotní v jejich domov.
Do jaké míry lze zákazníka poznat, abyste se naladila na jeho vkus a energii, které budou odrážet jeho dům?
Vzhledem k tomu, že se u projektu pohybuji často od první skici, což někdy k dokončení interiéru trvá 2-3 roky v průměru, máte a musíte mít spoustu informací. Dovolím si tvrdit, že většinu svých klientů znám velmi dobře a velmi důvěrně. Důvěra je pro mě na prvním místě.
Doporučte nám, na co se zaměřit, když si budeme navrhovat vlastní interiér?
Nejdůležitější je, uvědomit si, že tam budu žít já, a co je pro mě osobně důležité. Že to, čím se obklopuji, je mi blízké a souzním s tím hlavně já, že to nedělám proto, že je to trendy, nebo že je to drahé, proto to musí být hezké. Jedno z mých pravidel je, držet se jednoduchosti a elegance, zvolit maximálně tři základní odstíny, ze kterých svůj interiér sestavím a doplním doplňkovými barvami, které mohu s náladou měnit a vždy dát interiéru jiný rozměr.
Jsou Vaše služby dostupné všem?
Mé služby jsou určitě ve vyšší cenové kategorii. Pracuji z většiny pro úspěšné manažery a podnikatele, kteří vyžadují absolutní servis a loajalitu. Věková kategorie kolem 40 - 55 let. Zajišťuji kompletní servis od typování pozemku, projektové dokumentace domu a interiéru, až po realizaci interiéru do poslední vidličky. Vypracování cenových nabídek a jejich optimalizace, najímání firem a dohled nad nimi, koordinace zařízení, dodávek, zastupování klienta vůči dalším účastníkům projektu. Koordinace jednotlivých subdodavatelů, kontrola souladu stavby a projektové dokumentace, asistovaný nákup interiérového vybavení.
Prozradíte nám, na co ve svém domě nedáte dopustit, co se týče vybavení?
Protože strašně ráda vařím a peču, tak určitě na moji kuchyni a na kvalitní spotřebiče. Pro mě je kuchyně a jídelna středobodem domu.
Co podle Vás dělá domov domovem?
Je asi zvláštní, že já jako designer řeknu, že můžete mít nejdražší vybavení, ale pokud nemáte dům plný pozitivních emocí, od smíchu počínaje a vůní linoucí se z kuchyně konče, nemáte domov. Žádné množství peněz vám domov nevytvoří, protože to nejcennější nestojí vůbec nic. Váš domov, jste vy sami.
absolut-design.cz