Zakladatel společnosti VANS zemřel ve věku 90 let
Paul Van Doren byl jedním z bratrů a spoluzakladatelů ikonických tenisek značky VANS. Zemřel v pátek 7. května 2021 ve věku 90 let.
foto: se svolením značky VANS
Značka VANS obouvá skateboardisty po celém světě. Od svého vzniku dokázala vzrůst z malé kalifornské společnosti do globální značky nabízející sportovní oblečení a obuv pro každého. VANS si jistě spojíte i s mnoha sportovními týmy, které pravidelně podporuje, stejně jako rockové festivaly. Nyní je o svého druhého zakladatele chudší. Bratr James Van Doren zemřel v roce 2011.
O jeho smrti informovala společnost sídlící na jihovýchod od Los Angeles v Costa Mesa, neuvedla však žádné podrobnosti. „Paul nebyl jen podnikatel, byl také inovátor. Jeho odvážné experimenty v designu, distribuci i marketingu produktů společně s jeho talentem na čísla a efektivitu proměnily rodinný obchod s obuví v celosvětově uznávanou značku,“ zaznělo v oficiální zprávě VANS.
Paul Van Doren vždy toužil po založení vlastní značky, což se mu podařilo společně se svým bratrem Jamese a obchodními partnery Gordon Lee a Serge v roce 1966. Zužitkoval letitou praxi v obuvnické firmě Randy, kde pracovala jeho matka a kam šel po škole pracovat i on. Ve svých 36 letech si splnil sen. První páry obuvi prodával za 2,49 $. Steve Van Doren o svém otci Paulovi řekl, že jeho prozíravost pomohla společnosti k úspěšnému podnikání.„Můj otec byl systémový chlap. Rozlišoval například barevné kódování krabic, modré pro muže, zelené pro ženy a oranžové pro chlapce, takže jste hned viděli, jaký inventář zde máte,“ řekl před několika lety Steve Van Doren. „Táta otevíral pouze ty obchody, které měly volnou pravou vnější stěnu, protože věřil, že je tím nejlepším místem, jak upoutat kolemjdoucí.“
Paul Van Doren si získal lidi i tím, že jim umožnil objednávat si u něj boty na míru. Rozšířil tak zákaznickou základnu. „Klíčem k úspěchu bylo dát zákazníkům to, co chtějí,“ uvedl pro časopis Authentic Paul Van Doren před pár lety. Tak zamýšlel i v rámci designu a dalších technických věcí. Boty s plátěným svrškem a tvrdou gumovou podrážkou se vzorem diamantů upoutaly v první řadě fantazii skateboardistů. Což byl zásadní krok kupředu. „Všichni ostatní se tyto děti snažili vyhnat z parku a vypuštěných bazénů, zatímco naše společnost jim naslouchala, podporovala je a vyráběla jim boty,“ řekl Van Doren pro časopis Los Angeles.
Dalším skvělým krokem bylo, když značka VANS zaplatila profesionální skateboardistce Stacy Peralta, aby nosila jejich obuv. Největší úspěch pak přišel v roce 1982, kdy si herce Sean Penn ve filmu Fast Times at Ridgemont High obul pár VANS Slip-On tenisek s šachovnicovým vzorem.
I přesto byla společnost nucena o dva roky později k ochraně před bankrotem a v roce 1988 prodána bankovní společnosti. Popularita značky v průběhu let kolísala a rostla, ztrácela půdu pod nohama stejně jako s novými technologiemi získala své místo na slunci. Společnost Vans Inc., se stala veřejnou v roce 1991 a v roce 2004 byla prodána společnosti VF Corp. z Denveru, která vlastní velké množství značek obuvi a oděvů včetně Timberland, The North Face a dalších.
VANS dnes vyrábí své boty v zámoří. Nadále nabízí tradiční design, sleduje vývojové trendy, a to i díky spolupráci s designéry, skateboardingem, MBX a profesionály v oblasti surfu či jinými celebritami. Společnost s ročním obratem kolem 2 miliard dolarů vyrábí boty, které nosí například Justin Bieber, Kanye West a dámy z klanu Kardashians. Společnost za své působení vybudovala i několik skateparků a dodnes sponzoruje různé akce.