Zimní sklizeň v Ústí

Zimní sklizeň v Ústí

Výstava klauzurních prací na Fakultě umění a designu

Od čtvrtka 20. 2. 2014 v prostorách Fakullty umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně vyrostou instalace studentských prací vzniklých v zimním semestru. Jedním z ateliérů, který představí svou bohatou zimní sklizeň je i Ateliér oděvní a textilní design. Práce studentů vzniklé pod vedení doc. ak. mal. Elišky Nové budou k vidění do konce týdne a vstup bude zdarma. Teprve ve středu 19.2. studenty čekají obhajoby kolekcí před odbornou komisí. Avšak my máme možnost nakouknout pod pokličku klauzur oděvního a textilního designu již nyní.

Studentky 1. ročníku tvořily v mantinelech konkrétního zadání, které znělo „černá a bílá“ s podtématem „proužky“. Do oděvu měla být zapracována výšivka a výstupem práce oděv a taška. Navzdory jednotícímu tématu se mladé návrhářky úkolu chopily s obdivuhodnou autenticitou.
Kateřina Málková dle svých slov směřuje k minimalistickým tvarům a výrazným detailům a ve své pilotní práci na půdě vysoké školy se nechala inspirovat moderní architekturou směřující k purismu.
Simona Pekařová se inspirovala duchovním směrem zen buddhismu. Vztah k přírodě a duchovním energiím promítla autorka v plastické výšivce a celkový střih modelu je uzpůsoben meditační činnosti.
Začínající oděvní designerka Petra Zákoucká si za svůj inspirační vzor zvolila Op art, kdy se optické vlny v oděvu při chůzi vlní a vytváří dojem dalšího pohybu.

Tereza Havránková se ve své tvorbě tentorkát nevěnovala oděvu, ale zhostila se nesnadného úkolu vytvoření multifunkčního hravého stanu pro děti kterému dala název UZELMANIA. Vytvořila objekt, jež v sobě zahrnuje nespočetné množství druhů dětských zábavně-naučných činností. Sama autorka o svém projektu říká:
„Cíleně jsem se zaměřila na explorativní formu hry, jež nutí dítě k činnosti, zkoumání daného objektu a soustředěnosti. Dítě může využit hru s provazy v mnoha rozličných variantách. Pracuje s deskou, na níž se různým proplétáním učí vázat uzly, svazovat více provazů, vtahovat provazy do malých otvorů, či vytvářet pomocí šňůr obrázky na hracích deskách. Další možností je svazování kostek k sobě či k jednotlivým hrám na stanu.“

Další autorkou, která přímo netvořila oděvy, je Linda Vrňáková. Z její práce ale oděv nevymizel, použila totiž oděv v rámci recyklace k tvorbě jiných objektů a vytvořila kolekci skládacích lehátek.

BcA. Renata Bachmannová tvoří pod svou značkou Reborna, která se zaměřuje na originální tvar, hravost, funkčnost a kvalitu zpracování. Renata podstoupila řadu odborných praxí v českých oděvních firmách (Alpine Pro, Represent, Husky) a v současné době spolupracuje s firmou Grund a.s. V prvním ročníku magisterského studia vytvořila kolekci designových svítidel s názvem CollarLamp, lampy se skládají z dvou částí, jednou je konstrukce (recyklace starých kovových koster od stínidel) a stínidlo, které je tvořeno vrchní kostrou, na které jsou skládány a modelovány košilové límce. Autorka o své práci říká: „Na jednom objektu se podařilo propojit dva zajímavé přístupy v designu. Je to recyklace a změna funkce.“

BcA. Kristýna Fečková představí v rámci klauzur kolekci s názvem Pevná pouta. Návrhářka v dámských oděvech uplatnila lano, které skládáním do smyček a poutek tvarovala ve skelety, jež zakrývají jednotlivé segmenty i celky těla. Prvek lana v oděvu neplní jen funkci vizuální struktury, ale autorka je použila k vyjádření lidských vztahů. Jednotlivé modely vyjadřují celou paletu emocí od divokých a rebelských vztahů až po vyzrálé, klidné a spokojené.

Zmínila jsem výběr prací, na které se můžou návštěvníci těšit, ale na výstavě budou samozřejmě k vidění další originální a neotřelé nápady. Kreativita je vlastnost, která žádnému studentovi Oděvního a textilního designu rozhodně nechybí.

zdroj: moda.cz

Mohlo by vás zajímat