Značka Marks&Spencer se ve finančních potížích obává nejhoršího
M&S je jedním z nejznámějších retailerů ve Velké Británii. Své pobočky má po celé Evropě. V druhé polovině letošního roku však společnost zažívá nečekaný propad, její akcie klesly o 36 % a nedaří se ani tržbám, zisk totiž klesl až o 17 %. Blíží se konec M&S?
Za krizi může poptávka i Brexit
Společnost Marks&Spencer působí na trhu neuvěřitelných 135 let. Teď ale hrozí, že se blíží trpký konec. Ačkoli je totiž společnost zavedena jako jedna z nejznámějších značek ve Velké Británii, v posledních letech expandovala do všech evropských zemí včetně Česka, zisk klesá stejně jako hodnota akcií. Kvůli těmto problémům byla společnost donucena zavřít přes 12 poboček. V první polovině roku se z ničeho nic zisk společnosti snížil až o 17 procent. Vinu na tom údajně nese především propad poptávky po oblečení a produktů do domácnosti. Minulý rok spustilo vedení společnosti "program transformace", který mimo jiné v sobě nesl témata jako udržitelná móda a podpora online. Společnost se dokonce spojila s britským online gigantem v rozvozu potravin Ocado. Ani tento tah však nevyšel a zisky stále klesají.Stejně tak klesá hodnota akcií, a i investoři začínají propadat skepsi vzhledem k okolnostem na trhu. Velký vliv na tento jev má vyjednávání o vystoupení Velké Británie z EU a postupující evropská ekonomická recese.
Konkurence a service jsou kameny úrazu
M&S čelí také tlakům konkurence, především ze strany Primarku, High Street či Asos. Někteří analytici tvrdí, že velkým handicapem M&S je pomalá rychlost, se kterou reaguje na rychle se vyvíjející trendy v retailu. Poptávka nejen klesá, ale také se dynamicky přelévá, a tak je třeba optimalizovat dodávky. V tom však M&S zatím nestačí. Klesají především prodeje oblečení, a to v první polovině tohoto roku o více než pět procent. Naopak tržby za prodej potravin stouply o téměř jednoprocento. Společnost však ve své pravidelné zprávě uvedla, že ve čtvrtém kvartálu očekává zlepšení této bilance. Své o tom napovídá i obměna personálu společnosti v oddělení pro marketing a design oblečení. CEO společnosti Steve Row se domnívá, že právě nový pohled na věc by mohl do společnosti přinést tak moc potřebný čerstvý vítr v oblasti inovací. Podle něj by to měli vidět sami zákazníci na nových revolučních designech oblečení již v současné kolekci podzim/zima. A společnost slibuje také zlepšení dodacích podmínek, na které si v poslední době stěžuje řada zákazníků i poboček.
M&S; Business of Fashion; BBC