Rozhovor s Matyášem Trojanem, zakladatelem unikátního projektu Štědrý nákup

Rozhovor s Matyášem Trojanem, zakladatelem unikátního projektu Štědrý nákup

Povídali jsme si s Matyášem Trojanem o jeho unikátním projektu Štědrý nákup. Dozvěděli jsme se, jak to celé funguje a také pár zajímavostí z natáčení propagačního videa.

Štědrý nákup dává možnost široké veřejnosti zapojit se do charitativní činnosti během svých běžných nákupů v e-shopech, aniž by oni sami dali peníze navíc. Jak vás zrovna tohle napadlo?
První myšlenkou bylo založit projekt, který mě bude naplňovat, bude mít smysl, a který svým způsobem osloví větší počet lidí. A pak jsem začal přemýšlet, jak to pojmout, s čím by to mohlo být spojené. Tak mě napadlo dát lidem možnost dělat každodenní činnost, třeba nakupování a tou činností pomáhat, jednoduše, aby to nestálo čas ani peníze navíc. A jelikož jsem se pohyboval kolem nakupování na internetu, což je v Čechách extrémně populární a točí se tam strašně moc peněz, bylo jasné, že je zde prostor k tomu, aby lidé nakupovali a zároveň pomáhali.

Vy sám také nakupujete přes e-shop, nebo si raději zajdete do kamenného obchodu?
Více nakupuji v kamenných obchodech, ale e-shopy využívám také. Kontaktní čočky si kupuji, elektroniku, oblečení tak úplně ne. Je to často pohodlnější.

Jakou neziskovku při nákupu přes Štědrý nákup volíte Vy? Která je Vám nejblíže?
Já se to snažím střídat. V tuhle chvíli spolupracujeme s 27 neziskovými organizacemi. Začínali jsme se 13 a mým cílem je, abychom obsáhli co nejširší spektrum neziskových organizací. Když si člověk řekne, chci podporovat děti, chci podporovat nevidomé, chci podporovat zvířátka, přírodu, tak může. Každý si může vybrat, zda přispěje všem 27 nebo jen jedné z nich. Mně je blízká každá organizace, která dělá dobrou věc. Trošku bych vypíchl Kapku Naděje, protože to je první organizace, která se se mnou sešla, a podepsala spolupráci, přesto, že to je poměrně zvučné jméno.

Zdá se, že Váš unikátní projekt musí být pro neziskové organizace velkým lákadlem a snadnou cestou k získání finančních zdrojů. Jak to vidíte Vy?
Ono to dnes není úplně samozřejmé. Neziskovky vám nepadnou ke kolenům, když jim nabídnete možnost získat nějaké peníze. Protože reputace neziskových organizací má často větší váhu než nějaké darované peníze. Často se setkávají s podobnými nabídkami pochybných e-shopů a projektů, které se chtějí jen přiživit na dobrém jménu organizace, a proto si musejí dávat pozor. Jsme rádi, že postupem času u nás viděli potenciál, i to, že to děláme poctivě a svěřili nám svou důvěru.

Jak se řeší vrácení zboží, když z nákupu putuje určité procento jedné vybrané neziskové organizaci?
Obchod může darovat jen ve chvíli, kdy má peníze jisté. A jisté je má, až po uběhnutí čtrnáctidenní lhůty, po které již zboží nemůže být vráceno.

Se svým otcem Ondřejem Trojanem jste natočil výstižný reklamní spot, zaznamenal jste v souvislosti s tímto krátkým videem nárůst štědrých nákupů?
Video, které jsme s tátou natočili během jednoho dne, jsme vypustili asi dvacet dní před Vánoci. A ve spojení s Vánocemi to zaznamenalo opravdu velký nárůst. I když se momentálně snížil počet nákupů na internetu, což je po Vánocích běžné, určitě to mělo určitý efekt. Lidé se o nás dozvěděli, a naučili se tímto způsobem nakupovat. Počet uživatelů stále narůstá, a ti, kteří potřebují nakoupit, nakupují Štědře.

Váš otec je známý režisér, jak se Vám s ním při natáčení spolupracovalo? A kdo z Vás dvou je autorem originálního pojetí ve spojitosti s kartonovými kulisami?
Oba jsme se snažili to video udělat trošku vtipnější, zábavnější, aby to ty lidi bavilo a bylo to takové svěží. S tátou se mi spolupracovalo skvěle. Já jsem napsal scénář, vše jsem si tak nějak vymyslel, táta dal dohromady štáb, každý přidal něco svého, a za jeden den jsme to natočili. Natáčeli jsme od rána asi až do 6 večer. Ale největší práce byla právě s těmi kartonovými „kulisami“. Ta začala až po natáčení, v postprodukci. Za výsledkem tedy stojí z velké části animátorka Kateřina Kahánková, strašně šikovná holka, která odvedla skvělou práci.

Stál jste před kamerou úplně poprvé?
Poprvé jsem před kamerou tak úplně nestál. Když jsem byl hodně, hodně malý, táta mě obsazoval do různých rolí, reklam a hudebních klipů, které režíroval. Pak z toho sešlo, a nyní to byl můj slavný návrat po 20 letech.

Máte z natáčení nějaký zajímavý či humorný zážitek?
Čeho se chci vyvarovat u Štědrého nákupu je taková ta upjatost, se kterou se u neziskovek občas setkáváte. Proto jsem se byl ochotný převléct do ženského oblečení a nafotit různé fotky. Při natáčení jsme spolupracovali také s několika neziskovými organizacemi. Byl tam například handicapovaný chlapeček a asistenční pejsek z Pomocné Tlapky.
Vtipné bylo, když přijel ten chlapeček s maminkou a tatínkem, a já byl převlečen za ženskou, tak mi bylo trochu hloupé jít je přivítat a v dámských šatech jim děkovat, že přišli. Takže to bylo takové úsměvné.



Natáčení pro mě bylo spíše stresující, protože se před kamerou zas tak často nevyskytuji a chtěl jsem, aby to bylo co nejlepší. Kouká na vás tým deseti lidí a ve chvíli, kdy uděláte chybu, řeknete něco špatně, musíte začít od začátku.

Váš projekt je poměrně mladý a jako jediný svého druhu u nás by si mohl získat mnoho příznivců. Momentálně spolupracujete s více než 180 e-shopy. Bylo těžké přesvědčit je ke spolupráci? Jak se na Váš projekt tváří?
Za obchody se úplně nemusí chodit osobně. V podstatě to funguje na principu affiliate. Obchody jsou si vědomy pozitivní asociace. Ta vychází i z toho, když člověk nakupuje a myslí na to, že současně daruje na charitu. To obchody oceňují a líbí se jim to.

Na závěr nám prozraďte, jak se k Vám mohou e-shopy přidat? Co mohou udělat, aby se zařadily na seznam e-shopů Štědrého nákupu?
Stačí napsat e-mail. Musí to být obchod, který je spolehlivý, za který se může Štědrý nákup zaručit. Dobré je, že se jedná většinou o známé obchody. Naším cílem je dát uživateli maximální svobodu. Aby mohl nakupovat kde chce, a pomáhat komu on sám chce.

Zdroj: Matyáš Trojan a Móda.cz

Mohlo by vás zajímat